CARA MASAK KARI AYAM DENGAN BETIK

Saturday, January 1, 2011
Posted by Aman

KARI AYAM DENGAN BETIK

Kari Ayam Dengan Betik
Assalammualaikum semua, ...Macam lemau jee lah hari ni, hujan pagi buat kan keadaan mendung je. Hari ni kan macam blurr nak masak, satu masalah kalau kita serumah tapi citarasa tekak masing2 berbeza, kenalah mempelbagaikan menu. Hari ni mat tiba2 teringat, kalau di Negeri Sembilan, mereka suka tau mempelbagaikan betik dalam masakan, ada tu dibuat gulai, campur dalam rendang, goreng pedas dan juga masak bening. Kali ni mat masukkan betik mengkal dalam kari ayam sebagai pengganti kentang.... Hmm sedap i tell u, rasa lemak2 manis betik disamping teksturenya yang kenyal2 lembut. Hmmm idea kosong lah hari ni, nak tulis pun tak reti dah, main letak jee apa yang terlintas... Resipi seperti dibawah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 g ayam, potong sederhana besar, cuci dan toskan
300 g betik mengkal, potong kasar
2 camca besar rempah kari daging (mat guna rempab babas)
2 camca besar cili kisar
2 keping asam gelugor
1 camca besar kerisik
300 ml pati santan
800 ml santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS:-)
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras
1/2 inci belacan

BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 pelepah daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum dan bawang layu, masukkan bahan kisar dan cili kisar, tumis hingga garing, tuang bancuhan rempah kari dan masak hingga terbit minyak. Gunakan api sederhana.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan biar ayam kecut sebentar. Tuang santan cair, kacau rata dan biar mendidih hingga ayam 1/2 masak. Masukkan asam gelugor dan kerisik. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih dengan api sederhana.
  3. Akhir sekali masukkan betik tadi, kacau dan masak hingga betik sedikit lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Betik akan lembut sendiri dalam periuk. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman..

0 comments: