DAGING KICAP BERIANI.

Wednesday, January 5, 2011
Posted by Aman

DAGING KICAP BERIANI.

P1240053
Salam semuaa, Tahukah Anda? Ternyata Nama yang Paling Banyak Diguna di Dunia adalah “Muhammad” disusuli dengan nama “Jack”.Albania merupakan negara satu-satunya di benua Eropah yang 90% penduduknya beragama Islam dan Perkataan-perkataan berikut ini adalah berasal dari bahasa Arab : Algebra, Zero, Cotton, Sofa, Rice, Candy, Safron, Balcony, bahkan `Alcohol’ juga berasal dari bahasa Arab, Al-Kuhl, yang mempunyai erti “bubuk” yang kemudiannya diserap ke dalam bahasa Inggeris kemudian...Terfikir ada baki rempah nasi beriani, apa kata mat masak ala2 daging beriani tapi letak kicap, kira macam masak kicap berempah, boleh tahan sedaap..haha,

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram daging batang pinang
1 inci halia*
2 ulas bawang putih*(*tumbuh halus)
1 camca teh minyak sapi
2 biji kentang, belah 8 setiap biji, rebus 1/2 empuk dan goreng garing
1 batang leek, kerat dan rendam
1 biji bawang besar hiris kasar
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 pokok daun ketumbar, hiris kasar
3/4 camca besar cili kisar
1 camca besar gula melaka
4 camca besar kicap manis
1 camca besar rempah beriani + 1/2 cawan air, kacau rata
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
Garam jika perlu
Hirisan daun ketumbar sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihiris nipis, cuci bersih dan perap dengan bahan tumbuk halus, perap 30 minit. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan minyak sapi tadi dan biar cair. Tumis kayu manis, bunga lawang dan cili kisar hingga garing, masukkan rempah beriani tadi dan kacau rata. Masak hingga terbit minyak.
  2. Masukkan daging, dan kacau rata, biar daging kecut. Tambah kicap, daun ketumbar dan gula melaka. Kacau rata dan biar masak dengan api kecil.
  3. Bil daging empuk, masukkan bawang besar, cili merah dan leek tadi, kacau dan biar 4 - 5 minit hingga layu, rasa dan jika perlu masukkan sedikit garam, kacau rata dan boleh diangkat. Tabur dengan hirisan daun ketumbar sebelum dihidangkan.
mudahan gunakan daging batang pinang yang cepat empuk, tapi jika ingat berkuah boleh tambah air. Kalau anda guna daging biasa, boleh juga direbus dahulu hingga empuk sebelum dimasak, gunakan air rebusan sebagai kuah...

0 comments: