CARA MASAK AYAM SAMBAL TOMATO

Saturday, January 1, 2011
Posted by Aman

AYAM SAMBAL TOMATO

Ayam Sambal Tomato
Salam semua...amboi melepak depan TV nampak...Ok N3 terakhir malam ni nak share masakan siang tadi..lauk biasa2 jee, mudah dan senang. Bayangkan ayam tu dah perap dengan rempah, rebus kasi air2 rempah tu kering, sejukkan dan goreng, lepas tu buat sambal tomato, koo lambakkan atas ayam, perah jus limau nipis dan boleh lah santap, senang kan...sapa kata susahh..malam ni malas nak bebel banyak, jomm kita terus tengok resipi, ok nak sedap perap semalaman yea ayam tu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam sederhana besar, kerat 4 bahagian
2 batang serai, hiris halus*
2 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1 camca besar ketumbar*
1 camca teh jintan manis*
1 camca teh jintan kasar*
1 inci kunyit hidup*
1 biji bawang besar*
5 ulas bawang putih*
1/2 camca besar kicap pekat*
1 camca besar madu*
1 camca teh lada hitam biji*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa

BAHAN SAMBAL TOMATO :-)
4 biji cili merah*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
2 biji tomato*
1/2 inci belacan*(*tumbuk hancur, tapi jangan halus sangat)
Garam dan gula secukup rasa
Jus limau nipis secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan cucuk2 dengan garfu, ketepikan. Bahan2 kisar tadi ditambah garam secukup rasa, kemudian masukkan ayam, gaul dan perap semalaman dalam peti sejuk.
  2. Ayam tadi dimasukkan ke dalam kuali dan masak hingga air2nya kering. Sejukkan dan goreng terendam hingga kuning keemasan dan bahagian luarnya garing. Angkat dan toskan atas paper towel.
  3. UNTUK SAMBAL :- Panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk hancur, tambah garam secukup rasa (letak sikit je) dan juga sedikit gula. Masak hingga garing sambil dikacau selalu. Akhir sekali masukkan jus limau nipis secukupkan. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. Kepingan ayam tadi dipotong 3 bahagian atau ikut suka, susun dalam pinggan dan curahkan sambal atasnya, hias dengan hirisan limau nipis...Hidangkan bersama nasi putih..

0 comments: