CARA MASAK BISTIK DAGING

Saturday, January 8, 2011
Posted by Aman

BISTIK DAGING.

bistik daging
Salam Khamis buat semua.... nak share satu resipi dari buku masakan "Norzailina Nordin" berjudul "Variasi Masakan Selatan",

TAK TAHU KE..?
  • Siapakah yang menciptakan mancis?

John Walker, ahli kimia yang tinggal di Stockton-on-tees, England dipercayai orang yang pertama mencipta mancis batang seperti yang ada sekarang. Dia tidak pernah mendedahkan komposisi bahan kimia yang digunakannya tapi mula menjual batang-batang mancis itu di kedainya pada 7 April 1827. Harganya satu syiling untuk 50 batang dan dua pens bagi kotaknya. Untuk memercikkan api, seseorang itu perlu mencarik batang mancis pada kertas pasir yang dilipat.

Mancis dicipta oleh tahanan politik bernama Ludwig Kamerer, yang dipenjarakan dalam sebuah sel gelap dalam tanah di Istana Hohensperg dekat Karlsruhe, Jerman. Dikatakan Kamerer memperuntukkan masanya di dalam kurungan yang gelap itu dengan membuat pelbagai ujian dan secara tidak sengaja mendapati geseran posporus dengan sulfur boleh menghasilkan api. Bagaimanapun tidak diketahui tarikh tepat mancis ini dicipta.

Ada juga yang beranggapan mancis mula dicipta oleh ahli kimia Hungary bernama Janos Irinyi. Bagaimanapun, dia kemudian menjual hasil ciptaannya itu dengan harga yang murah. Janos seterusnya membuat kilang mancis tetapi mati pada 1895 dalam keadaan papa kedana.


BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g daging batang pinang
400 g ubi kentang, dikiub 2 cm (kurang lebih 4 biji, boleh kurangkan kalau suka)
4 camca besar tepung gandum
4 camca besar margerine
3 camca besar minyak masak
1 camca teh lada hitam biji, ditumbuk halus
4 cm kulit kayu manis
Garam dan gula secukup rasa
Kacang pis, untuk hiasan

BAHAN KUAH :-)
200 ml air (mat lebih kan sikit)
120 ml sos tomato
2 camca besar cili kisar
1 camca besar tomato puree
1 kiub stok daging (optional)

BAHAN DIKISAR :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dipotong kiub, cuci bersih, toskan dan lap dengan paper towel hingga kering. Gaul daging tadi bersama tepung, lada hitam tumbuk dan garam. Perap 30 minit dalam peti sejuk.
  2. Dalam kuali, panaskan minyak + margerine hingga cair. Goreng daging tadi hingga perang. Angkat dan ketepikan. Dalam kuali yang sama, masukkan kayu manis dan bahan kisar, tumis hingga harum. Masukkan kentang dan kacau rata. Tuang air dan masak hingga kentang 1/2 empuk.
  3. Masukkan daging dan semua bahan2 kuah. Kacau rata dan tutup kuali dan masak dengan api perlahan hingga kentang empuk (tambah sedikit lagi air jika perlu). Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Biar pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. Hidangkan dengan menabur kacang pis sebagai hiasan. Sedap dimakan bersama roti dan nasi...Selamat mencuba untuk semua!!!

0 comments: